söndag 6 september 2009

Hundhelg


I helgen har vi varit nere i Göteborg. Kom ner sent i fredags kväll och bjöds på te och smörgås av Tarzans uppfödare och tillika min pappas kusin Britt. På lördagen skjutsade jag och Sara iväg resten av familjen till min brorsa och åkte sedan för att träna hund tillsammans med några andra hoffemänniskor hemma hos Sanna och Benny med Kax. Där var bl.a Jessica med Tarzans brorsa Zigurd. Vi började med platsliggning och inkallning. körde sedan budföring och tränade lite enskilt. Sedan la vi spår till hundarna. Jag la ett ganska kort spår till Tarzan, eftersom vi inte spårat så där överdrivet mycket. Jag la bara en träapport och sedan hans favvoleksak i slutet. Till Azzar la jag ett något längre spår med en vinkel med tre apporter plus slutapport. När vi gick tillbaka för att invänta att spåren skulle lägga sig började det att ösregna. Vi beslöt oss för att grilla och äta innan vi tog spåren, så de fick ligga i ja, minst 1 1/2 timme iallafall.
Tarzan tog spåret klockrent men struntade i apporten. Väl framme vid slutet tog han sin leksak och vi busade lite. Vi får allt träna lite mer med apporter och göra dem jätteroliga. Azzar däremot hade det svårare att finna spåret, hade nosen mycket uppe i luften. Dum som jag var visade jag på spåret i stället för att invänta honom. Det visade sig att det befann sig svampplockare mitt i vårt spår. Hur som helst hittade han alla apporter till slut, så det var väl bra det. Efter spåret packade vi in oss i bilen och åkte till Älvängen och resten av familjen. Vi åt en god middag och umgicks, sedan blev det EM-kval i fotboll. Då passade jag på att gå ut med hundarna, kolla på hemsidor och ringa lite, för fotboll intresserar inte mig!
Idag var det dags för Tarzans MH. Jag var nervös som den! Varför då?! Jag tyckte att det gick rätt bra för Tarzan med undantag för hans rädsla vid spökena. Han flydde bakom publiken och blev där stående, morrandes och skällande. Han sökte inte skydd eller hjälp hos mig och det fick jag höra att det berodde på mitt dåliga ledarskap. Jag fick mig en rejäl skopa av Britt och jag tar till mig kritiken, sanningen gör ont ibland, och ska verkligen ta tag i detta. Jag har ju en så underbar och lovande hund som har så mycket att ge bara jag gör rätt! Nu ska det bli andra bullar och jag började direkt efter MH:t min nya ledarroll. Ronny Boström, instruktör på Västra hundskolan var även på MH:t. Han har själv tre hovawart, bl.a Tarzans halvbror och han gav mig råd och tips. Förhoppningsvis kan jag och Robban åka ner till honom vid tillfälle och ta några lektioner och bättra på våra ledarskap.
I morgon är det hundkurs igen för mig och Tarzan, får se om jag klarar min nya roll bra då!
Skaffa er en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar